Thursday 16 June 2011

Gerhana Bulan bukti kekuasaan dan keagungan Allah s.w.t

                                                    بسم الله الرحمن الراحيم               

 Alhamdulillah,,semalam pada tanggal 16 jun 2011 sekitar jam 3.30 pagi kita semua dapat menyaksikan satu fenomena yang amat menakjubkan iaitu fenomena gerhana penuh bulan.Bagi umat islam sudah semestinya fenomena salah satu bukti  kekuasaan dan keagungan Allah s.w.t.Terdapat beberapa dalil di dalam Al-quran yang menunjukkan kekuasaan Allah s.w.t antaranya ialah:Firman Allah dalam surah yunus ayat 5 yang bermaksud:Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan Bulan bercahaya dan ditetapkanNya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan Bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaranNya) kepada orang-orang yang mengetahui. (Yunus :5).Di dalam ayat tersebut telah menjelaskan bahawa setiap yang wujud di alam fana ini menpunyai penciptanya iaitu Allah s.w.t.

Ermm...berbalik kepada topik di atas terdapat sebuah  hadis yang diriwayatkan oleh Abu Musa Al Asy ‘ary bahawa Rasulullah S.A.w bersabda:

“Bahawasanya tanda-tanda ini (gerhana) Yang Allah kirimkan, dijadikan sesuatu darinya bukanlah kerana mati seseorang atau kerana lahirnya. Tetapi Allah Aza wa Jalla mengirimkan buat mempertakutkan hamba-hambaNya dengan tanda-tanda itu. Maka apabila kamu melihat sesuatu darinya bersegeralah menyebut Allah, berdoa dan beristigfar.” ( Bukhari dan Muslim).

Ketika gerhana bulan, Bumi berada betul-betul di antara Matahari dan Bulan. Oleh kerana Bumi terletak di tengah antara Matahari dan Bulan menyebabkan cahaya dari Matahari akan dilindung oleh Bumi. Ini menyebabkan bayang terbentuk di sebelah belakang Bumi. Apabila Bulan beredar di dalam orbitnya dan memasukki kawasan bayang tersebut maka Bulan mengalami gerhana. Bulan tidak kelihatan bercahaya. Sebaliknya Bulan kelihatan gelap sedikit demi sedikit sehingga penuh apabila seluruh Bulan memasukki kawasan bayang.
Pergerakan Bulan, Bumi dan Matahari mempengaruhi terjadinya gerhana. Di antara kekuasaan Allah, Dialah yang menggerakkan dan menetapkan laluan Matahari, Bulan dan Bumi sejak dari mula ia diciptakan hingga ke hari ini sehinggalah kiamat sepertimana firman Allah di dalam Al-quran:

” Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan Bulan, masing-
masing dari keduanya beredar di dalam garis orbitnya.” (Al Anbiya :33 )

Disini penulis ingin berkongsi sedikit maklumat yang penulis perolehi mengenai fasa kejadian gerhana bulan penuh...

Gerhana bulan penuh:16 Jun 2011 bersamaan 14 Rejab 1432 hijrah(Khamis).


Fasa

Keterangan

Masa

P1

Bulan Mula Memasuki Kawasan Bayang Penumbra Bumi
1.22 pagi.

U1

Bulan Mula Memasuki Kawasan Bayang Umbra Bumi
2.22 pagi.



U2
GREATEST
U3

Fasa Gerhana Bulan Penuh bermula
3.22 pagi

Fasa Gerhana Bulan Penuh berakhir
5.02 pagi

Kemuncak Gerhana
4.12 pagi

U4

Bulan Mula Bergerak Keluar Dari Kawasan Bayang Umbra Bumi
6.02 pagi

P4

Bulan Mula Bergerak Keluar Dari Kawasan Penumbra Bumi
7.02 pagi

*Umbra : Bahagian Bayang yang sangat gelap
*Penumbra : Bahagian luar bayang yang relatifnya lebih cerah

sumber:http://akarimomar.wordpress.com/2011/06/15/gerhana-bulan-pada-awal-pagi-16-jun-2001-serta-amalannya.



                                                           ## sekitar jam 2.10 minit pagi
                                                           ## jam 3.22 minit pagi..

No comments:

Post a Comment